Czy DPF można usunąć?
Przeglądając Internet możemy napotkać wiele reklam serwisów oferujących usunięcie filtra cząstek stałych oraz odpowiednią modyfikację oprogramowania. Niestety taki proceder, który ma teoretycznie ułatwić życie wielu kierowcom, w rzeczywistości jest NIELEGALNY. Filtr DPF pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do wartości dopuszczonej przez normy EURO. Obowiązujące przepisy aktualnie narzucają montaż takiego urządzenia w każdym nowym pojeździe zjeżdżającym z linii produkcyjnej wyposażonym w silnik Diesla, jak również w samochodach z silnikami benzynowymi (GPF). Co ważne, wykrycie podczas przeglądu technicznego, czy też kontroli drogowej braku filtra skutkuje mandatem karnym, utratą homologacji, czy też zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, co w konsekwencji uniemożliwia poruszanie się pojazdu po drogach.
Wycięcie DPF – Fakty i mity.
Dla wielu kierowców filtr DPF to ogromny problem, zwłaszcza dla tych, którzy używają samochodów z silnikiem Diesla do jazdy miejskiej. Podczas użytkowania pojazdu w takim trybie, cząstki stałe gromadzą się w jego wnętrzu dużo szybciej niż podczas przemierzania autostrady, czy drogi ekspresowej. Ponadto krótki czas jazdy oraz brak odpowiednich obrotów nie pozwalają na uzyskanie temperatury umożliwiającej dopalenie zalegających nagarów w monolicie.
Wielu użytkowników decyduje się na wycięcie DPF, zastąpienie go atrapą i wgranie odpowiedniej mapy. Dlaczego?
W Internecie możemy przeczytać, że usuniecie filtra DPF w Audi A4 B6 2.0 Diesel powoduje wzrost mocy silnika, mniejsze spalanie. Takie postępowanie pozornie mające same zalety, może być groźne dla silnika oraz jego podzespołów. Uszkodzeniu mogą ulec wtryski, turbosprężarka, a nawet sama jednostka napędzająca. Niepoprawna procedura usunięcia filtra może skutkować wyższym spalaniem, ubytkami oleju oraz nadmiernym dymieniem z rury wydechowej.
Najważniejszym aspektem jest jednak zanieczyszczenie środowiska i emisja cząstek PM10, pM2,5 powodujących choroby układu oddechowego, krwionośnego oraz nowotwory, co zostało potwierdzone przez WHO w 2013 roku. Jest to główny powód wprowadzania coraz surowszych norm emisji spalin i restrykcji związanych z usuwaniem DPF/FAP.
DPF a brak mocy
Kiedy zauważymy spadek mocy silnika warto udać się do specjalisty, który zdiagnozuje problem. Powodem takiego zjawiska może być zatkany filtr cząstek stałych. Niesprawny układ wtryskowy lub też turbodoładowanie również mogą dawać takie objawy. W przypadku niedrożności DPF warto zdecydować się na regenerację. Hydrodynamiczna metoda oczyszczania wkładów filtrujących spaliny pozwala na przywrócenie fabrycznej sprawności filtra, a także zmniejsza koszty związane z wymianą na nowy. Dzięki temu możemy znów cieszyć się ze sprawnego auta i poruszać się legalnie po ulicy.