06.05.2022

Mity na temat DPF.

W sieci krąży wiele nieprawdziwych teorii dotyczących filtrów DPF oraz ich regenerowania, w dzisiejszym artykule obalimy kilka mitów dotyczących tego tematu.

  • Regeneracja DPF jest nie potrzebna, sadza sama się dopali podczas jazdy.

Niestety proces wypalania zachodzący w filtrze nie jest skuteczny w 100%, ostatecznym produktem spalania sadzy jest zawsze popiół, który nawet po dopalaniu pozostaje w strukturze monolitu filtra stopniowo go zatykając.

  • DPF to pomysł ekologów, oraz sposób na zyski wielkich koncernów.

To nie prawda, cząstki stałe są bardzo groźne dla środowiska naturalnego, a przede wszystkim dla ludzi. Ich mały rozmiar sprawia, że z łatwością przenikają do układu oddechowego a nawet do krwiobiegu powodując poważne schorzenia, m.in. astmę, nowotwory. W 2014 WHO (World Health Organization) zakwalifikowało cząstki stałe jako rakotwórcze.

  • Wystarczy wyciąć DPF, by pozbyć się problemu.

Taki proceder jest nielegalny, podlega karze pieniężnej w wysokości co najmniej 500 zł, dodatkowo auto, z którego usunięto filtr traci homologacje a jego właściciel dowód rejestracyjny, co jest jednoznaczne z zakazem poruszania się takim pojazdem. Dodatkowo likwidacja DPF-a z okładu może powodować szereg awarii silnika jak i jego podzespołów.

  • Filtry DPF są montowane tylko w Dieslach.

To blef. W 2014 Mercedes roku jako pierwszy zastosował filtr cząstek stałych w samochodzie z silnikiem benzynowym. Od 2018 r. DPF jest seryjnym wyposażeniem aut na benzynę i nosi nazwę GPF -Gasoline Particulate Filter.

  • Samochody z filtrem DPF mają gorsze osiągi, aby sprostać normom emisji spalin.

To mit. Obecne możliwości technologiczne pozwalają na maksymalną efektywność układu, przy wysokim momencie obrotowym oraz optymalnych obrotach z zachowaniem niskiego poziomu spalania. Wzrost obrotów, wyższe wydatki na paliwo, brak dynamiki mogą być spowodowane nie samym istnieniem filtra a jego niedrożnością. Taki stan to krok do poważniejszych uszkodzeń układu wtryskowego, turbosprężarki czy samej jednostki napędzającej.

  • Regeneracja chemiczna to najszybszy i najskuteczniejszy sposób udrożnienia DPF.

To tania ale nieskuteczna metoda. Aplikacja środka chemicznego do filtra może spowodować jego przemieszczenie w głąb monolitu i doprowadzić do niedrożności. Taka sytuacja prowadzi do gwałtownego wzrostu temperatury w filtrze, wzrostu ciśnienia w układzie, podniesienia poziomu oleju, awarii turbosprężarki.

  • Jak już raz zregeneruje się filtr, trzeba to często powtarzać.

Prawidłowa regeneracja najskuteczniejsza na rynku metodą hydrodynamiczną pozwala na bezproblemową jazdę nawet prze 200 tys. km (statystyczny Kowalski przejeżdża rocznie 20 tys km, czyli teoretyczne regeneracja pozwala nam cieszyć się jazdą przez 10 lat.)

Już wkrótce przyjrzymy się kolejnym informacją dotyczącym układu oczyszczana spalin.

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, bank, budowa filtra, cząsteczki, czyszczenie, DPF, DPF Master Flash, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, kary, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, myjka, nagar, normy emisji spalin, osprzęt, polisa, pomiar, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Rewolucja przemysłowa, sasza, silnik, spaliny, sposób na złodziei, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, wycinanie, xton, zanieczyszczenia, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy