Filtr GPF czyli (ang.) gasoline particulate filter to montowany w samochodach benzynowych odpowiednik filtra DPF. Jego zasada działania jest podobna do pracy filtra z aut napędzanych jednostką Diesla. Powstał znacznie później niż filtry cząstek stałych DPF/FAP. Dzięki mniejszej ilości sadzy, nagarów, pyłów gromadzonych w monolicie charakteryzuje się długą żywotnością i jest mniej kłopotliwy w przeciwieństwie do DPF-ów.
Wypalanie GPF? Czy GPF się wypala? Jak wypalić filtr cząstek stałych w samochodzie benzynowym?
Jeśli ktoś jeszcze ma wątpliwości, tak filtry GPF podlegają procesowi wypalania. Jednak samooczyszczanie wygląda inaczej niż w przypadku DPF suchych, czy też mokrych. Dlaczego? Procedura wpalania GPF jest dużo łatwiejsza. Kierowca może zupełnie nie odczuć kiedy filtr będzie wypalany. Dzieje się tak dlatego, że spaliny pochodzące z silnika benzynowego mają znacznie wyższą temperaturę w przeciwieństwie do gazów powstałych ze spalania z oleju napędowego i cząstki stałe są dopalane nawet podczas normalnej jazdy po mieście.
Jak dbać o GPF? Ile kosztuje GPF? Wymiana filtrów cząstek stałych samochody benzynowe.
O GPF trzeba dbać tak samo jak o DPF/FAP. Z racji użytych do jego produkcji materiałów, metali szlachetnych, pełniących rolę katalizatorów niebezpiecznych związków chemicznych jego cena może oscylować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Aby zapobiec awarii podzespołu zaleca się tankowanie wysokiej jakości paliw ze sprawdzonych źródeł oraz regularną wymianę oleju (ważne, by był to olej nisko popiołowy).