18.05.2023

Czy warto kupić auto z usuniętym filtrem DPF?

 

Decyzja o zakupie samochodu z wyciętym DPF jest kontrowersyjna i wymaga dokładnego przeanalizowania konsekwencji, jakie mogą wyniknąć w przyszłości.

DPF jest urządzeniem, które służy do redukcji emisji cząstek stałych w spalinach silnika wysokoprężnego, takiego jak silnik Diesla. Usunięcie DPF jest zazwyczaj przeprowadzane w celu zwiększenia osiągów lub redukcji kosztów związanych z konserwacją filtra.

Warto jednak pamiętać, że usunięcie DPF jest nielegalne w wielu jurysdykcjach, w tym w większości państw Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych. Samochody z wyciętym DPF nie spełniają obowiązujących norm emisji spalin, co może prowadzić do problemów z pomyślnym przejściem przeglądu technicznego, rejestracją pojazdu oraz narazić właściciela pojazdu na dotkliwe kary finansowe. Ingerencja w fabrycznie zamontowany układ oczyszczania spalin grozi utratą homologacji.

 

Usunięcie DPF może mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne i zdrowie publiczne. Cząstki stałe emitowane przez silniki Diesla są szkodliwe, mogą przyczyniać się m.in. do występowania schorzeń układu oddechowego, pogorszenia stanu roślin oraz chorób wśród zwierząt.

 

Co więcej, pozbycie się filtra DPF może wiązać się z ryzykiem uszkodzenia silnika i innych podzespołów. Filtr cząstek stałych pełni ważną funkcję w systemie wydechowym, a jego usunięcie może wpływać negatywnie na działanie innych komponentów.

 

Usunięcie filtra cząstek stałych (DPF) zwykle nie ma negatywnego wpływu na ogólne osiągi samochodu, a niektórzy kierowcy twierdzą nawet, że bez filtra samochód zachowuje się bardziej dynamicznie na drodze. Jednak należy pamiętać, że poważne ingerencje w układ wydechowy mają również drugą stronę medalu. Po usunięciu DPF proces usuwania spalin może zostać zakłócony, co z pewnością szybko odbije się na gorszej pracy układu wydechowego i jednostki napędowej.

W skrajnych przypadkach niewłaściwie przeprowadzony demontaż filtra może nawet spowodować awarię silnika. Ponadto, inne elementy samochodu mogą ulec uszkodzeniu, takie jak wtryskiwacze, pompa paliwa czy katalizator. Można więc powiedzieć, że oszczędności wynikające z usunięcia DPF są jedynie pozorne. Wkrótce będziesz musiał wydać znacznie większe sumy na naprawę samochodu.

 

W przypadku nowszych pojazdów ingerencja w układ oczyszczania spalin grozi naruszeniem gwarancji producenta. Podstawą uznania gwarancji jest zachowanie oryginalnego stanu fabrycznego, w tym obecności filtra DPF w układzie wydechowym.

 

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem samochodu z wyciętym DPF, powinieneś wziąć pod uwagę powyższe punkty. Może być to nielegalne i potencjalnie szkodliwe dla środowiska oraz zdrowia. Zalecamy zdecydowanie przestrzeganie przepisów dotyczących emisji spalin i wybór samochodu, który spełnia obowiązujące standardy.

 

Biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, zakup samochodu pozbawionego DPF po prostu się nie opłaca.

Jeśli zależy Ci na bezproblemowym korzystaniu z pojazdu oraz długotrwałej niezawodności silnika i innych podzespołów, ważne jest zachowanie oryginalnego stanu fabrycznego i regularne przeprowadzanie konserwacji zgodnie z zaleceniami producenta.

 

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, badania okresowe, badania okresowe pojazdów, bank, bdo, budowa filtra, cząsteczki, czyszczenie, diagnostyka pojazdowa, DPF, DPF Master Flash, ekologia, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, myjka, nagar, obiór odpadów, oczyszczanie spalin, odpady, osprzęt, polisa, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Rewolucja przemysłowa, sasza, serwis, serwis samochodowy, silnik, SKP, spaliny, sposób na złodziei, Stacje Kontroli Pojazdów, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, warsztat samochodowy, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, xton, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy