21.04.2023

Czy można samodzielnie zregenerować filtr DPF? 

Czyszczenie DPF domowym sposobem.

 

DPF to filtr cząstek stałych stosowany w samochodach z silnikami diesla, którego zadaniem jest absorbowanie  cząstek stałych ze spalin, by te nie trafiały do atmosfery. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie DPF, konieczna jest jego regularna regeneracja.

 

W obecnych czasach, z łatwością możemy znaleźć specjalistyczny serwis, który w bezpieczny sposób oczyści filtr z zalegających zanieczyszczeń. Pomimo tego użytkownicy pojazdów wyposażonych w DPF’y, decydują się na samodzielną regenerację, korzystając z mniej, lub bardziej konwencjonalnych metod, ze względu na oszczędności.

 

Jednym ze sposobów czyszczenia filtra cząstek stałych jest użycie specjalnych dodatków chemicznych do paliwa, które pomagają w usuwaniu nagromadzonych cząstek stałych z DPF. Jednakże przy stosowaniu chemii zaleca się szczególną ostrożność i postępowanie zgodnie z wytycznymi producenta, odnośnie ilości środka koniecznej do skutecznego oczyszczenia filtra, jak i również tymi, dotyczącymi sposobu aplikacji preparatu. 

 

Dodatki chemiczne do regeneracji DPF zawierają zazwyczaj substancje czyszczące, które pomagają w usuwaniu nagromadzonych cząstek stałych z filtra. Najczęściej stosowanymi substancjami są katalizatory spalania i dodatki do paliwa.

 

Katalizatory spalania to specjalne substancje, które dodaje się do paliwa w celu zwiększenia temperatury spalania i ułatwienia usuwania nagromadzonych cząstek stałych z DPF. W przypadku katalizatorów, ważne jest, aby stosować tylko te, które są zalecane przez producenta i aby przestrzegać zaleceń dotyczących ilości i częstotliwości stosowania.

 

Dodatki do paliwa to kolejna metoda na regenerację DPF. Mogą one zmniejszać temperaturę spalania, co umożliwia aktywację procesu regeneracji w niższych zakresach temperaturowych układu. Trzeba przy tym pamiętać, że niektóre dodatki chemiczne mogą zawierać wysoce szkodliwe substancje i tym samym wpłynąć negatywnie na środowisko naturalne, a przecież ekologia to istotny aspekt stosowania filtrów cząstek stałych. Z tego powodu zaleca się ostrożność przy stosowaniu wszelkich dodatków chemicznych oraz ich zakup tylko u zaufanych dostawców.

 

Stosowanie chemii nie jest trwałe i oraz nie gwarantuje pełnej skuteczności oraz powodzenia procesu regeneracji. Udrożniony preparatami filtr bardzo szybko ponownie ulega zanieczyszczeniu, przez co cała procedura musi być regularnie powtarzana w celu utrzymania efektu czystego filtra na stałe.. Płyny do czyszczenia DPF nie usuwają nagromadzonej sadzy i słabo radzą sobie z popiołem, przez co muszą być traktowane jedynie jako tymczasowe rozwiązanie.

 

Samodzielna regeneracja DPF może być wykonywana także przez kierowcę, w trakcie jazdy, ale istnieją pewne czynniki, na które należy zwrócić uwagę.

 

Regeneracja aktywna DPF to proces, w którym nagromadzone cząstki stałe są spalone wewnątrz filtra przy bardzo wysokiej temperaturze, w czasie, kiedy jednostka napędowa pojazdu jest uruchomiona. Aby aktywować ten proces, trzeba osiągnąć odpowiednio wysoką temperaturę w układzie wydechowym samochodu.

 

Jazda samochodem na dłuższej trasie z utrzymaniem stałej prędkości jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na podniesienie temperatury w układzie wydechowym i aktywację procesu regeneracji DPF. Dlatego, jeśli zauważysz, że kontrolka DPF w Twoim samochodzie się zaświeciła, warto w pierwszej kolejności spróbować jazdy na dłuższej trasie, aby uruchomić proces regeneracji.

 

Trzeba jednak pamiętać, że samodzielna regeneracja DPF w trakcie jazdy może nie zadziałać. Jeśli kontrolka DPF wciąż się pali to znak, że problemy związane z układem wydechowym samochodu nadal występują, a wówczas konieczna jest profesjonalna regeneracja DPF w specjalistycznym warsztacie samochodowym oraz diagnostyka całego układu.

 

W sieci roi się od niekonwencjonalnych prób udrażniania filtra DPF. Niestety wzorowanie się na tego typu przykładach grozi w prawie każdym przypadku nieodwracalnym uszkodzeniem wkładu filtrującego, co przekłada się najczęściej na brak możliwości jego profesjonalnej regeneracji

 

Można tu wymienić m.in.:

 

  1. Czyszczenie DPF za pomocą myjki ciśnieniowej (typu Karcher) – nie jest zalecane, ponieważ może spowodować uszkodzenie filtra. Filtr DPF jest bardzo wrażliwy na wszelką ingerencję mechaniczną w jego strukturę, a myjka ciśnieniowa może spowodować jego pęknięcie lub uszkodzenie powłoki ceramicznej, co uniemożliwi jego naprawę. Dzieje się tak, ponieważ korzystając z domowej myjki ciśnieniowej nie mamy kontroli nad ciśnieniem oraz kierunkiem strumienia cieczy.

 

Myjka ciśnieniowa nie jest w stanie usunąć cząstek stałych z wnętrza filtra, a jedynie zewnętrzną warstwę brudu, a pozostałe zanieczyszczenia przesunąć w głąb kanałów.

 

W związku z tym, zaleca się unikanie czyszczenia DPF za pomocą myjki ciśnieniowej. W przypadku problemów z filtrem DPF należy skorzystać z usług doświadczonych specjalistów lub mechaników, którzy posiadają odpowiednie narzędzia i wiedzę techniczną, aby skutecznie oczyścić filtr DPF i przywrócić jego prawidłowe funkcjonowanie.

 

  1. Wypalanie DPF palnikiem – jest niebezpieczne i niezalecane, ponieważ może spowodować uszkodzenie filtra i całego układu wydechowego samochodu. Palnik może spowodować przegrzanie filtra DPF, pęknięcie lub stopienie monolitu. 

Próba wypalenia cząstek stałych przez podgrzanie filtra palnikiem nie jest skuteczną metodą czyszczenia filtra. Wypalanie może jedynie usunąć niektóre z nagromadzonych cząstek stałych, ale nie wszystkie. 

 

  1. Czyszczenie filtra cząstek stałych za pomocą środka typu Kret oraz wrzącej wody – zastosowanie tak żrącej substancji do wrażliwej powłoki kanałów monolitu grozi w każdym przypadku wypłukaniem metali szlachetnych oraz destrukcją struktury DPF.

 

  1. Czyszczenie płynem do kominków – zabieg polegający na wypełnieniu filtra środkiem i pozostawieniu go wewnątrz na pewien czas. Następnie płyn / dimer jest wypłukiwany jest z wnętrza filtra za pomocą wody. Tego typu zabieg nie działa, a co więcej sprzyja całkowitemu zablokowaniu DPF. Dodatkowo skutkiem ubocznym może być olbrzymia ilość piany, której pozbycie się nie jest proste.

 

Pomimo, iż istnieją domowe sposoby czyszczenia DPF, nie są zalecane ze względu na duże ryzyko nieodwracalnych uszkodzeń filtra, a nawet silnika. To pewne, że usunięcie awarii po niefachowej regeneracji będzie bardzo kosztowne i zwyczajnie się nie opłaca. Dlatego, gdy mamy podejrzenie, lub gdy awarię DPF sygnalizuje komputer samochodu, udajmy się do sprawdzonego mechanika specjalizującego się w serwisie oraz diagnostyce systemu oczyszczania spalin. Nasz problem na pewno zostanie fachowo rozwiązany, a dodatkowo usługa zostanie objęta gwarancją.

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, badania okresowe, badania okresowe pojazdów, bank, bdo, budowa filtra, cząsteczki, czystego, czyszczenie, czyszczenie DPF, diagnostyka pojazdowa, DPF, DPF Master Flash, ekologia, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, Maszyna DPF, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, mycie, mycie części, myjka, nagar, obiór odpadów, oczyszczanie spalin, odpady, osprzęt, polisa, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Regeneracja DPF, Rewolucja przemysłowa, sasza, sct, serwis, serwis samochodowy, silnik, SKP, spaliny, sposób na złodziei, Stacje Kontroli Pojazdów, strefa, strefa czystego transportu, transportu, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, warsztat samochodowy, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, xton, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy