Olej silnikowy i jego rodzaje. Jaki olej wybrać w przypadku pojazdu z DPF?
Rodzaje olejów silnikowych.
Wymiana oleju silnikowego wpisana w kalendarz okresowego serwisu pojazdu to jeden z najistotniejszych czynników gwarantujących bezawaryjną jazdę.
Na rynku występują trzy rodzaje olejów napędowych: mineralne, półsyntetyczne, syntetyczne. Klasyfikacja do tych trzech grup jest uzależniona od zawartości dodatków uszlachetniających oraz sposobu wytwarzania oleju.
Oleje mineralne – to najpierwotniejsza i najbardziej tradycyjna odmiana powstająca na bazie destylacji ropy naftowej i zawierająca minimalną liczbę dodatków. Stosowana jest głównie w starszych pojazdach.
Półsyntetyczne – produkt pośredni miedzy olejem mineralnym a syntetycznym. Powstaje na bazie tego pierwszego, a składniki syntetyczne stanowią domieszkę (około 23 %).
Oleje syntetyczne – są najbardziej skomplikowane technologicznie. Otrzymuje się je w procesie syntezy związków chemicznych. Charakteryzują się stosunkowo rzadką konsystencją oraz najwyższym poziomem smarowania. Oleje syntetyczne to w tej chwili najbardziej zaawansowany produkt do smarowania silników na rynku.
Olej nisko- i wysoko- popiołowe. Jaki olej stosować w samochodach z DPF?
Każdy olej w swoim składzie zawiera dodatki uszlachetniające, chroniące przed działaniem wysokiej temperatury, a także zabezpieczające elementy silnika przed korozją. W warunkach bardzo wysokich temperatur w trakcie spalania paliwa w komorze silnika niewielka część oleju może ulec utlenieniu (nawet w najnowocześniejszych jednostkach). W wyniku tego procesu powstaje popiół – efekt spalenia dodatków zawartych w oleju, który jest niebezpieczny dla filtrów DPF.
Wprowadzenie norm emisji spalin EURO4, EURO5 oraz EURO6 wymusiły na producentach olejów zminimalizowanie lub zastąpienie uszlachetniaczy, by stały się bardziej przyjazne filtrom cząstek stałych.
O tym, czy olej jest nisko-, czy wysokopopiołowy decyduje test na zawartość popiołu siarczanowego (sulphated ash – SA) przeprowadzany w warunkach laboratoryjnych. Proces polega na prażeniu oleju wraz z kwasem siarkowym do momentu uzyskania suchego proszku. Wynik poniżej 1% proszku (0,8% samochody ciężarowe, 0,5 % samochody osobowe) w stosunku do próbki wyjściowej po redukcji klasyfikuje olej jako nisko popiołowy. By chronić monolit DPF zredukowano ilość siarki, fosforu stąd wzięła się nazwa tej grupy olejów low- SAPS, oleje nisko popiołowe.
Jeżeli zawartość osadu jest wyższa, olej klasyfikowany jest jako wysokopopiołowy, w wyniku którego spalenia powstaje trudne do usunięcia osady, powodujące nieodwracalne zablokowanie kanałów monolitycznych filtra cząstek stałych. Obecne w składzie związki zawierające siarkę mogą wejść w reakcje z powierzchnią kanalików i doprowadzić do jej degradacji.
Biorąc pod uwagę koszt ewentualnych napraw, konieczności wymiany DPF na nowy i możliwych uszkodzeń silnika warto zainwestować w odpowiedni olej oraz zadbać o jego regularną wymianę.