21.10.2022

Olej silnikowy i jego rodzaje. Jaki olej wybrać w przypadku pojazdu z DPF?

Rodzaje olejów silnikowych.

Wymiana oleju silnikowego wpisana w kalendarz okresowego serwisu pojazdu to jeden z najistotniejszych czynników gwarantujących bezawaryjną jazdę.

Na rynku występują trzy rodzaje olejów napędowych: mineralne, półsyntetyczne, syntetyczne. Klasyfikacja do tych trzech grup jest uzależniona od zawartości dodatków uszlachetniających oraz sposobu wytwarzania oleju.

Oleje mineralne – to najpierwotniejsza i najbardziej tradycyjna odmiana powstająca na bazie destylacji ropy naftowej i zawierająca minimalną liczbę dodatków. Stosowana jest głównie w starszych pojazdach.

Półsyntetyczne – produkt pośredni miedzy olejem mineralnym a syntetycznym. Powstaje na bazie tego pierwszego, a składniki syntetyczne stanowią domieszkę (około 23 %).

Oleje syntetyczne – są najbardziej skomplikowane technologicznie. Otrzymuje się je w procesie syntezy związków chemicznych. Charakteryzują się stosunkowo rzadką konsystencją oraz najwyższym poziomem smarowania. Oleje syntetyczne to w tej chwili najbardziej zaawansowany produkt do smarowania silników na rynku.

 

Olej nisko- i wysoko- popiołowe. Jaki olej stosować w samochodach z DPF?

Każdy olej w swoim składzie zawiera dodatki uszlachetniające, chroniące przed działaniem wysokiej temperatury, a także zabezpieczające elementy silnika przed korozją. W warunkach bardzo wysokich temperatur w trakcie spalania paliwa w komorze silnika niewielka część oleju może ulec utlenieniu (nawet w najnowocześniejszych jednostkach). W wyniku tego procesu powstaje popiół – efekt spalenia dodatków zawartych w oleju, który jest niebezpieczny dla filtrów DPF.

Wprowadzenie norm emisji spalin EURO4, EURO5 oraz EURO6 wymusiły na producentach olejów zminimalizowanie lub zastąpienie uszlachetniaczy, by stały się bardziej przyjazne filtrom cząstek stałych.

O tym, czy olej jest nisko-, czy wysokopopiołowy decyduje test na zawartość popiołu siarczanowego (sulphated ash – SA) przeprowadzany w warunkach laboratoryjnych. Proces polega na prażeniu oleju wraz z kwasem siarkowym do momentu uzyskania suchego proszku. Wynik poniżej 1%  proszku (0,8% samochody ciężarowe, 0,5 % samochody osobowe) w stosunku do próbki wyjściowej po redukcji klasyfikuje olej jako nisko popiołowy. By chronić monolit DPF zredukowano ilość siarki, fosforu stąd wzięła się nazwa tej grupy olejów low- SAPS, oleje nisko popiołowe.

Jeżeli zawartość osadu jest wyższa, olej klasyfikowany jest jako wysokopopiołowy, w wyniku którego spalenia powstaje trudne do usunięcia osady, powodujące nieodwracalne zablokowanie kanałów monolitycznych filtra cząstek stałych. Obecne w składzie związki zawierające siarkę mogą wejść w reakcje z powierzchnią kanalików i doprowadzić do jej degradacji.

Biorąc pod uwagę koszt ewentualnych napraw, konieczności wymiany DPF na nowy i możliwych uszkodzeń silnika warto zainwestować w odpowiedni olej oraz zadbać o jego regularną wymianę.

 

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, badania okresowe, badania okresowe pojazdów, bank, bdo, budowa filtra, cząsteczki, czystego, czyszczenie, diagnostyka pojazdowa, DPF, DPF Master Flash, ekologia, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, mycie, mycie części, myjka, nagar, obiór odpadów, oczyszczanie spalin, odpady, osprzęt, polisa, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Rewolucja przemysłowa, sasza, sct, serwis, serwis samochodowy, silnik, SKP, spaliny, sposób na złodziei, Stacje Kontroli Pojazdów, strefa, strefa czystego transportu, transportu, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, warsztat samochodowy, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, xton, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy