W ostatnich latach rosnące koszty eksploatacji samochodów oraz nacisk na ochronę środowiska sprawiły, że regeneracja filtrów DPF zyskała na popularności. Do zmniejszenia emisji spalin zobowiązane są nie tylko samochody osobowe, ale również pojazdy ciężarowe, maszyny budowlane czy rolnicze. Dodatkowo rosnące ceny samochodów spowodują, że wiele osób odłoży jego zakup na rzecz serwisowania posiadanego aktualnie pojazdu. Co to oznacza dla warsztatów i serwisów?
Regeneracja DPF jako usługa – nowe możliwości dla warsztatów
Filtry cząstek stałych (DPF, FAP, GPF) wychwytują sadzę oraz inne zanieczyszczenia ze spalin. Ich wymiana na nowe jest bardzo kosztowna – ceny mogą sięgać kilku tysięcy złotych dla samochodów osobowych i nawet kilkunastu tysięcy w przypadku pojazdów ciężarowych. Usuwanie całego filtra lub jego monolitu jest nielegalne, a kary za takie działania są wysokie. Regeneracja DPF stanowi najbardziej opłacalne i ekologiczne rozwiązanie, które mechanicy mogą zaoferować swoim klientom.
Usługa regeneracji jest zdecydowanie bardziej ekonomiczna, ponieważ pozwala na przywrócenie filtra do sprawności przy znacznie niższych kosztach. Co ważne, czyszczenie DPF może odbywać się zarówno w małych warsztatach, jak i w specjalistycznych serwisach, kierując swoją ofertę do szerokiej grupy klientów – od indywidualnych kierowców po firmy zarządzające flotami pojazdów.
Jak wygląda proces czyszczenia filtra cząstek stałych?
W czyszczeniu filtra DPF stosowana jest metoda hydrodynamiczna. Proces rozpoczyna się od wprowadzenia wody i powietrza pod wysokim ciśnieniem, co generuje ruch turbulentny – intensywne, dynamiczne przepływy usuwające osady z wnętrza filtra.
Dodatek profesjonalnych środków chemicznych wspomaga usuwanie osadów i zanieczyszczeń z filtra.
Następnie, dzięki zjawisku kawitacji, polegającemu na implozji pęcherzyków gazu w wyniku zmian ciśnienia, eliminowane są nawet głęboko osadzone zanieczyszczenia z mikroporów.
Ostatnim etapem jest suszenie filtra w temperaturze sięgającej nawet 130°C, które całkowicie usuwa wilgoć i przygotowuje filtr do dalszej eksploatacji. Cały cykl zaczyna się i kończy pomiarem zanieczyszczenia filtra. Warto podkreślić, że profesjonalna regeneracja nie narusza struktury filtra, co czyni ją bezpiecznym rozwiązaniem.
Dlaczego regeneracja DPF jest korzystna dla mechaników?
- Niższe koszty dla klienta – wyższa marża dla warsztatu: regeneracja DPF jest znacznie tańszą alternatywą niż wymiana filtra na nowy, co sprawia, że usługa cieszy się dużą popularnością. Mechanik może zaproponować klientowi atrakcyjną cenę, jednocześnie generując solidny zysk dla warsztatu.
- Odpowiedź na wymagania rynku: w obliczu rosnących cen samochodów właściciele coraz częściej decydują się na przedłużenie życia swoich pojazdów, dlatego regeneracja DPF staje się niezbędną usługą dla kierowców.
- Dłuższa żywotność filtra: regularne czyszczenie, tzw. regeneracja prewencyjna, pozwala na przedłużenie okresu użytkowania filtra cząstek stałych i minimalizuje ryzyko awarii, a zadowoleni klienci często wracają na kolejne usługi serwisowe.
Poszerzenie zakresu oferty warsztatu: wprowadzenie regeneracji DPF jako standardowej usługi pozwala warsztatom przyciągnąć nowych klientów i wyróżnić się na tle konkurencji. Dodatkowo inne warsztaty mogą zlecić Ci wykonanie tej usługi, dzięki czemu staniesz się dla nich cennym partnerem biznesowym.
Metody regeneracji – co powinien wiedzieć mechanik?
Metoda hydrodynamiczna: to najbardziej skuteczna metoda regeneracji filtrów DPF. Polega na oczyszczaniu filtra za pomocą wody i powietrza pod wysokim ciśnieniem, przy użyciu specjalnych środków chemicznych. Usuwa nie tylko sadzę, ale także popiół i inne zanieczyszczenia z mikroporów filtra.
Wypalanie DPF: polega na podniesieniu temperatury spalin, co pozwala na spalenie nagromadzonej sadzy. Jest to metoda mniej skuteczna niż hydrodynamiczna, ponieważ nie usuwa popiołu oraz cząstek mineralnych, co może prowadzić do szybszego ponownego zapychania się filtra.
Własna maszyna do regeneracji czy outsourcing?
Dla warsztatów planujących regularnie regenerować filtry DPF kluczowym pytaniem jest, czy zainwestować we własną maszynę, czy współpracować z zewnętrzną firmą.
Zakup maszyny:
- Opłacalny dla warsztatów z dużą liczbą klientów.
- Pozwala na niezależność i szybszą realizację zleceń.
- Wyższy koszt początkowy, ale potencjalnie większe zyski długoterminowe.
- Możliwość uzyskania dofinansowania, które pokryje znaczącą część kosztów.
Współpraca z zewnętrznym centrum regeneracji:
- Niższe koszty początkowe.
- Brak konieczności inwestowania w sprzęt i szkolenia.
- Dłuższy czas realizacji i ograniczona kontrola nad jakością usługi.
Inwestycja w maszynę do regeneracji w 2024 roku – dlaczego warto?
Zakup maszyny do regeneracji DPF przed końcem 2024 roku może przynieść warsztatom podwójne korzyści. Po pierwsze, promocje na koniec roku umożliwiają zakup sprzętu w znacznie obniżonych cenach. Po drugie, inwestycja w sprzęt jeszcze w tym roku może być doskonałym sposobem na zoptymalizowanie kosztów podatkowych. Wiele firm, korzystając z zasad amortyzacji i odpisów podatkowych, decyduje się na zakup nowych urządzeń pod koniec roku, aby obniżyć podstawę opodatkowania, co przynosi dodatkowe oszczędności.
Podsumowanie: regeneracja filtra cząstek stałych jako kierunek rozwoju
Dla mechaników i warsztatów regeneracja DPF to doskonała okazja do rozszerzenia oferty i przyciągnięcia nowych klientów. Posiadanie nowoczesnego sprzętu lub współpraca z zewnętrznymi firmami pozwala na świadczenie usług w zgodzie z wymaganiami rynku oraz normami ochrony środowiska. Inwestycja w regenerację DPF to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania ekologiczne, ale także szansa na rozwój biznesu i zwiększenie zysków w 2025 roku i kolejnych latach.
Filtry DPF (Diesel Particulate Filter), FAP i GPF, montowane fabrycznie w samochodach z silnikami diesla, mają kluczowe znaczenie dla ograniczania emisji spalin, w tym normy Euro 6. Regularne czyszczenie filtrów przy użyciu specjalnych środków pozwala utrzymać sprawny filtr cząstek stałych, a cena regeneracji jest znacznie niższa niż koszt nowego, który wyniesie minimum kilka tysięcy złotych. Dbając o filtr zamontowany w aucie, kierowcy spełniają normy emisji spalin, wydłużają żywotność pojazdu i zmniejszają koszty eksploatacji.