Strefa Czystego Transportu w Krakowie
Po polskich drogach porusza się spora ilość starych samochodów napędzanych olejem napędowym oraz benzyną, które są źródłem szkodliwych związków stałych (są to m.in. tlenki azotu NOx, CO2, pyły PM 2,5, PM 10, sadza i wiele innych toksycznych substancji). Spaliny to jeden z głównych czynników powstawania smogu. Zjawisko to narasta głównie w zatłoczonych miastach. Aby temu zapobiec władze polskich miast wprowadzają coraz to nowsze przepisy mające na celu poprawę jakości powietrza. Pionierem w tej dziedzinie jest Kraków, gdzie włodarze miasta wpadli na pomysł, aby zaoferować mieszkańcom bonus o wartości 2500 zł za wyrejestrowanie auta. Stolica Małopolski chce pozbyć się najbardziej emisyjnych samochodów, dlatego wprowadza STREFĘ CZYSTEGO TRANSPORTU. Rewolucja ta rozpocznie się od 1 styczna 2023 roku.
Pomimo iż, mieszkańcy Krakowa i działający tam przedsiębiorcy są zwolnieni z zasad SCT, magistrat oferuje im środki w wysokości 2 300 PLN, jeśli zdecydują się na wyrejestrowanie swojego starego auta do 1 stycznia 2024 r. Miasto zachęca do rezygnacji z posiadania własnego, spalinowego środka lokomocji na rzecz roweru elektrycznego, hulajnogi, abonamentu w miejskiej komunikacji lub najmu elektrycznego jednośladu.
Co zmieni się w Krakowie po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu?
- od 2023 r. zakaz wjazdu starych pojazdów z normą Euro 1, Euro2 do miasta,
- od 2024 r. wjazd do centrum Krakowa będą miały tylko auta spełniające normę emisji Euro 4 (pojazdy produkowane przed 2006 r.),
- w 2025 roku wjechać do miasta będą mogły tylko pojazdy produkowane po 2011 roku (norma EURO5)
- 2027 to rok, w którym ograniczenia dotyczyć będą również samochodów napędzanych benzyną (spełniające normę EURO4). W przypadku Diesli to już norma EURO 6 (samochody produkowane od 2016 roku),
- w 2028 roku wjazd będzie możliwy dla samochodów benzynowych z normą EURO 5 i wyższą,
- 2030 Ograniczenie wjazdu pojazdów do tych produkowanych od 2019 roku, w których zastosowano system oczyszczania spalin spełniający normę EURO 6 D.
Podobną propozycję dla swoich mieszkańców ma Bruksela. W związku z problemem smogu w stolicy Belgii, władze oferują 900 euro, czyli ok. 5000 zł za rezygnację z własnego środka transportu. Bruxell’Air, czyli program mający na celu poprawę jakości powietrza proponuje mieszkańcom dodatkowe pieniądze w zamian za wyrejestrowanie auta, czyniąc go jednocześnie niezdatnym do dalszego użytkowania.
Bruksela to bardzo zatłoczone miasto. Nieustanne korki oraz natłok samochodów to tamtejsza codzienność. Rządzący mają nadzieję, że oferta przekazania funduszy na zakup alternatywnego środka transportu, czy też długoterminowego biletu na korzystanie z lokalnych linii komunikacyjnych przyniosą pozytywny efekt w drodze po czyste powietrze.