25.04.2023

Czy biodiesel ma wpływ na kondycję filtra DPF?

 

Konieczność zredukowania emisji szkodliwych substancji pochodzących ze spalania pochodnych ropy naftowej zmusiła producentów paliw do znalezienia alternatywy. W efekcie w naszych paliwach coraz częściej pojawiają się biokomponenty. Ich stosowanie oznacza mniejszą emisję cząstek stałych i toksycznych gazów, ale także nowe wyzwanie dla konstruktorów układów napędowych oraz systemów oczyszczania spalin. 

 

Czy stosowanie biodiesla jest bezpieczne?

 

Biodiesel jest biopaliwem, które jest produkowane z naturalnych źródeł, takich jak rośliny, odpady organiczne, tłuszcze zwierzęce.  W Europie najczęściej spotykaną odmianą biodiesla jest mieszanka z domieszką oleju rzepakowego, czy sojowego. W przeciwieństwie do tradycyjnego diesla, które jest wytwarzane z ropy naftowej, biodiesel jest bardziej ekologiczny i przyjazny dla środowiska.

 

Paliwa tego typu mają niewątpliwie wiele zalet, począwszy od zmniejszenia produkcji dwutlenku węgla, tlenków siarki, tlenków azotu, cząstek stałych PM10, PM2,5. Produkowanie biopaliw ma  również pozytywny wpływ na kondycję gospodarki krajowej oraz rolnictwo. Niestety nowy typ paliw stawia nowe wyzwania dla motoryzacji.

 

Okazuje się, że stosowanie biodiesla może wpłynąć na trwałość filtrów DPF. Biodiesel ma tendencję do tworzenia tłustych osadów i generuję wzmożoną produkcję sadzy. Te osady mogą zatykać filtry DPF, powodując ich przedwczesne zużycie lub nieodwracalne uszkodzenia.

 

Z tego powodu, producenci silników i filtrów DPF zastosowali rozwiązanie dla silników, które zostało zaprojektowane specjalnie dla biodiesla – tzw. post-injection – system wtryskiwania dodatkowej ilości paliwa przy otwartych zaworach wydechowych. Paliwo zapala się w gorącym układzie wydechowym, spalając przy okazji wszystkie pozostałości i czyszcząc filtr. To rozwiązanie ma też swoje słabe strony, przyczynia się do większego zużycia paliwa oraz pogorszenia jakości oleju (utratę właściwości smarnych) poprzez jego rozrzedzenie paliwem ściekającym do miski olejowej.

 

Ważne jest  regularnie przeprowadzanie regeneracji filtrów DPF, aby uniknąć przedwczesnego zużycia i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie filtrów. W przypadku jakichkolwiek problemów z filtrem DPF zawsze zaleca się skontaktowanie się z profesjonalnym mechanikiem samochodowym, który będzie mógł pomóc w diagnozowaniu i naprawianiu problemów.

 

Pomimo wielu komplikacji, jakie powoduje wprowadzenie biopaliw, rozwój tego rodzaju paliw nadal będzie rósł ze względu na wyśrubowane normy środowiskowe. Wymagać to będzie modyfikacji składu baz olejów, zastosowania zaawansowanych dodatków w celu przystosowania ich do pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, badania okresowe, badania okresowe pojazdów, bank, bdo, budowa filtra, cząsteczki, czystego, czyszczenie, czyszczenie DPF, diagnostyka pojazdowa, DPF, DPF Master Flash, ekologia, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, Maszyna DPF, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, mycie, mycie części, myjka, nagar, obiór odpadów, oczyszczanie spalin, odpady, osprzęt, polisa, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Regeneracja DPF, Rewolucja przemysłowa, sasza, sct, serwis, serwis samochodowy, silnik, SKP, spaliny, sposób na złodziei, Stacje Kontroli Pojazdów, strefa, strefa czystego transportu, transportu, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, warsztat samochodowy, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, xton, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy