02.09.2022

Regeneracja prewencyjna – koniec problemów z DPF.

Wśród użytkowników samochodów krąży przekonanie, że filtr DPF to źródło problemów związanych z eksploatacją pojazdu.

W teorii filtr cząstek stałych jest bezobsługowy, gromadzona w jego wnętrzu sadza powinna być sukcesywnie wypalana w trasie, pod kontrolą komputera pokładowego. W czasie jazdy autostradowej jest to praktycznie niezauważalne. W trybie miejskim rozpoczęcie wypalania objawia się wzrostem obrotów  o 200-400 obr./min i większym zużyciem paliwa, o 0,7-2,0 l/h. Jeżeli proces ten nie zostanie przerwany regeneracja automatyczna powinna zakończyć się sukcesem. Wynika z tego, iż prawidłowe wypalanie w trakcie użytkowania powinno zażegnać problemy zatkanego filtra ale…

Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. W  dłuższym przedziale czasu widoczne jest szybsze zapełnianie się DPF, pomimo przeprowadzanego prawidłowo wypalania. Wynika to ze zmniejszenia pojemności monolitu. Powodem jest zalegający w kanałach filtrujących popiół, którego nie można spalić. Stopniowo gromadzony prowadzi do zablokowania DPF. Nie unikniemy tego nawet, gdy będziemy jeździć w odpowiedni sposób, czy stosując oleje niskopopiołowe oraz najwyższej klasy paliwa. Zabiegi te mogą opóźnić zatkanie filtra, ale nie zapobiegną temu w stu procentach.

Jakie są skutki zmniejszonej przepustowości filtra?

  • Praca silnika na podwyższonych obrotach.
  • Spadek mocy.
  • Słabsza reakcja na gaz.
  • Nierówna praca jednostki.
  • Dymienie z rury wydechowej.
  • Większe zapotrzebowanie na paliwa.
  • Obciążenie układu wtryskowego i skrócenie jego żywotności.
  • Wzrost poziomu oleju.
  • Obecność paliwa w oleju i utrata jego właściwości smarnych.
  • W skrajnych przypadkach – uszkodzenie turbosprężarki, wtrysków, pompy wtryskowej, unieruchomienie auta, zatarcie silnika.

 

Jak uniknąć problemów wynikających z niedrożnego układu wydechowego?

Okazuje się, że dzięki zalecanej regularnej regeneracji po przebiegu 200 000 km w przypadku samochodów ciężarowych i 50 000 km w przypadku samochodów osobowych możemy uniknąć wszelkich objawów związanych z nieprawidłowym ciśnieniem w układzie spalinowym.

Co daje regeneracja prewencyjna?

  • Dzięki okresowemu czyszczeniu filtra komputer nie uruchamia procesu automatyczne regeneracji, a co za tym idzie nie jest wymagana dodatkowa dawka paliwa do zwiększenia temperatury w filtrze i obciążanie jednostki napędzającej.
  • W monolicie nie zalega popiół ograniczający przepustowość.
  • Silnik jak i jego podzespoły pracują w odpowiednich warunkach bez obciążenia, co daję dwukrotnie dłuższą żywotność tych elementów.
  • Nie występuje zjawisko rozrzedzenia oleju po zwiększeniu dawki paliwa w trakcie procesu wypalania, dzięki czemu wymiana oleju nie jest konieczna.
  • Wskaźnik zużycia paliwa wskazuje nisze wartości nawet o 8% na 100 km w trybie mieszanym

Szereg zalet wymienionych powyżej pozwala wnioskować, iż regeneracja prewencyjna pozwala zmniejszyć koszty. Co za tym stoi?

  • Rzadsze wizyty w serwisie.
  • Niższe wydatki za paliwo.
  • Mniejsze ryzyko wystąpienia awarii w trasie, co jest wyjątkowo kosztowne w przypadku kursów międzynarodowych samochodów flotowych.
  • Brak konieczności niespodziewanej wymiany oleju.
  • Dłuższa żywotność układu wtryskowego oraz turbiny.

Jak skutecznie regenerować filtry DPF?

Najtańszą i najskuteczniejszą metodą regeneracji jest regeneracja hydrodynamiczna przeprowadzana po demontażu filtra w specjalnej maszynie wykorzystującej siłę hydrodynamiki. W trakcie maszynowego czyszczenia z monolitu filtra wypłukiwane są zanieczyszczenia (sadza, nagar, olej, tlenki ceru, popioły) za pomocą strumienia wody z detergentem wprowadzane  do wnętrza kanałów pod wysokim ciśnieniem. Technologia jest bezpieczna i nie ingeruje w strukturę wkładu. Po procesie filtr odzyskuje fabryczne parametry i może być ponownie użyty. To świetna alternatywa dla zakupu nowego elementu, który jest bardzo drogi, a oferowane zamienniki wątpliwej jakości.

Jakie jest najlepsze urządzenie do czyszczenia DPF, FAP, GPF, SCR, EURO5, EURO6?

Urządzenia serii DPF Master Flash to jedyne na rynku maszyny budowane w oparciu o standardy jakości ISO 9001. Stworzone z myślą o klientach charakteryzują się niezawodnością oraz intuicyjną obsługą. Ich uniwersalne przeznaczenie pozwala na regenerację każdego typu filtra. Perfekcyjnie dobrane parametry dają wyniki na poziomie 99,8% skuteczności.

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, bank, budowa filtra, cząsteczki, czyszczenie, DPF, DPF Master Flash, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, kary, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, myjka, nagar, normy emisji spalin, osprzęt, polisa, pomiar, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Rewolucja przemysłowa, sasza, silnik, spaliny, sposób na złodziei, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, wycinanie, xton, zanieczyszczenia, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy