SCT w Krakowie
W Polsce nadal po droga porusza się mnóstwo starych samochodów napędzanych olejem napędowym, czy też benzyną, które są źródłem szkodliwych związków takich jak tlenki azotu NOx, dwutlenek węgla CO2, pyły PM 2,5, PM 10, sadza i wielu innych toksycznych substancji. Spaliny to jeden z głównych czynników powstawania smogu. Zjawisko to narasta głównie w zatłoczonych miastach. Aby temu zapobiec władze polskich miast wprowadzają coraz to nowsze przepisy mające na celu poprawę jakości powietrza. Pionierem w tej dziedzinie okazuje się być Kraków. Jego władze wpadły na pomysł, aby zaoferować swoim mieszkańcom bonus o wartości 2500 zł za wyrejestrowanie auta. Stolica Małopolski chce pozbyć się najbardziej emisyjnych samochodów dlatego wprowadza STREFĘ CZYSTEGO TRANSPORTU. Rewolucja ta rozpocznie się od 1 styczna 2023 roku.
Pomimo iż mieszkańcy Krakowa i działający tam przedsiębiorcy są zwolnieni z zasad SCT magistrat oferuje im środki w wysokości 2,3 tysiąca złotych, jeśli ci zdecydują się na wyrejestrowanie swojego starego auta do 1 stycznia 2024 r. Miasto zachęca do rezygnacji z posiadania własnego, spalinowego środka lokomocji na rzecz roweru elektrycznego, hulajnogi, abonamentu w miejskiej komunikacji lub najmu elektrycznego jednośladu.
Co się zmieni w Krakowie po prowadzeniu strefy czystego transportu?
– na początek od 2023 r. zakaz wjazdu starych pojazdów z normą Euro 1, Euro2
-od 2024 r. wjazd do centrum Krakowa będą miały tylko auta spełniające normę emisji Euro 4 ( 2006 i młodsze)
– w 2025 roku wjechać do miasta będą mogły tylko pojazdy produkowane po 2011 roku (norma EURO5)
-2027 to rok w którym ograniczenia dotyczyć będą również benzyniaków (będą musiały spełniać normę EURO4), w przypadku diesli to już norma EURO 6 ( 2016 +)
-w 2028 roku samochody benzynowe z normą EURO 5 i wyższą
– 2030 Ograniczenie wjazdu pojazdów do tych produkowanych od 2019 roku, w których zastosowano system oczyszczania spalin spełniający normę EURO 6 D.
Podobną propozycję dla swoich mieszkańców ma Bruksela. W związku z problemem smogu w stalicy, władze oferują 900 euro , czyli ok. 5000 zł za rezygnację z własnego środka transportu. Bruxell’Air, czyli program mający na celu poprawę jakości powietrza proponuje obywatelom Belgii pieniądze w zamian za wyrejestrowanie auta, czyniąc go jednocześnie niezdatnym do dalszego użytkowania.
Bruksela to bardzo zatłoczone miasto, nieustanne korki, natłok samochodów – to tamtejsza codzienność. Rządzący mają nadzieje oferta przekazania funduszy na zakup alternatywnego środka transportu, czy też długoterminowego biletu na korzystanie z lokalnych linii komunikacyjnych, metra przyniosą pozytywny efekt w drodze po zdrowy oddech.