30.08.2021

Co oznaczają czerwone i pomarańczowe kontrolki na kokpicie?

Pojawienie się takich kontrolek przyprawia wielu użytkowników samochodów o dreszcze. Ostrzeżenia w tych kolorach to sygnał, że coś niepokojącego dzieje się z pojazdem. Kolor czerwony alarmuje poważny problem i wymusza natychmiastowy postój, zaś alerty pomarańczowe mają nieco niższy priorytet, ale również informują, aby unieruchomić auto w dogodnym miejscu i czasie.

Są jednak wyjątki od tej reguły. Zupełnie odwrotnie jest w przypadku kontrolki odpowiedzialnej za filtr cząstek stałych DPF / FAP / GPF.

Jak wygląda kontrolka filtra DPF i co oznacza?

Piktogram przypominający puszkę / tłumik z kropkami umieszczonymi wewnątrz; zakropkowany prostokąt z chmurką lub strzałkami; bądź napis „DPF” to kontrolki odpowiadające za filtr cząstek stałych DPF / FAP / GPF.

Czy w momencie zapalenia się takiej lampki kierowca musi się zatrzymać?

Nie. W tej sytuacji jest zupełnie odwrotnie. Samochód rozpoczyna wówczas proces oczyszczania filtra, czyli wypalanie. Nie należy w tym czasie gasić silnika, lecz zapewnić ciągłą jazdę przez dłuższy czas na odpowiednio wysokich obrotach (zalecanych przez producenta). Najlepiej wtedy skierować się na drogę, na której nie będzie konieczne zatrzymywanie się, na przykład na obwodnicę lub drogę szybkiego ruchu. Wyłączenie się kontroli DPF oznacza zakończenie regeneracji. To bardzo ważny proces i nie można go ominąć ani przerwać. Robiąc to skrócimy żywotność filtra cząstek stałych doprowadzając do jego całkowitej niedrożności i nieodwracalnych uszkodzeń. Odraczanie regeneracji bagatelizowanie awarii DPF może prowadzić do nierównej pracy silnika, falowania obrotów, podnoszenia się poziomu oleju, uruchomienia trybu awaryjnego, unieruchomienia pojazdu przez komputer, uszkodzenia turbosprężarki, wtryskiwaczy.

Czemu kontrolka DPF nie gaśnie?

Niegasnący symbol może oznaczać awarię filtra –  jego niedrożność, której nie można usunąć poprzez standardowe wypalanie podczas jazdy. Należy wówczas udać się do serwisu w celu zdiagnozowania problemu i usunięcia usterki. W skrajnych przypadkach może być konieczna wymiana podzespołu na nowy.

 

Mam samochód Diesla z filtrem cząstek stałych, ale jeszcze nigdy nie zaświeciła się kontrolka wypalania. Dlaczego?

Nie należy się tym przejmować. Jest to znak, że samochód jest prawidłowo użytkowany, jeździ na dłuższych trasach przy wyższych prędkościach. Są to idealne warunki do samoistnego dopalenia się nagarów wewnątrz wkładu filtrującego. Dzięki temu uruchomienie procesu oczyszczania nie jest konieczne.

Niektóre modele samochodów nie mają kontrolki DPF, w ich przypadku proces odbywa się automatycznie bez wiedzy kierowcy. Jest inicjowany przez jednostkę sterującą silnika.

 

Tagi: Anglia, aplikacja mobilna, badania okresowe, badania okresowe pojazdów, bank, bdo, budowa filtra, cząsteczki, czystego, czyszczenie, czyszczenie DPF, diagnostyka pojazdowa, DPF, DPF Master Flash, ekologia, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, halny, HFO, industry 4.0, Internet Rzeczy, k1, katalizator, kickboxing, kontrola, kradzież, Maszyna, Maszyna DPF, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, mycie, mycie części, myjka, nagar, obiór odpadów, oczyszczanie spalin, odpady, osprzęt, polisa, pranie dpf, prawo, problem, przemysł 4.0, Regeneracja, Regeneracja DPF, Rewolucja przemysłowa, sasza, sct, serwis, serwis samochodowy, silnik, SKP, spaliny, sposób na złodziei, Stacje Kontroli Pojazdów, strefa, strefa czystego transportu, transportu, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, Warszawa, warsztat samochodowy, Wielka Brytania, wspieramy sport, wycięty katalizator, xton, zapchanie, zapchany filtr, złodzieje, zmiany, zwiększenie mocy